Rendszámok-jelzések

Itt foglalkozunk a Magyar Királyi Honvédség járműveivel és azokkal a hadszínterekkel, ahol magyarok jártak

Moderator: Rumcajsz

Post Reply
Emerick
Posts: 496
Joined: 2009.12.13. 09:37

Re: Rendszámok-jelzések

Post by Emerick »

Üdv!

A 6d-894-es rendszámú BMW 750/275 (R75) oldalkocsis motorkerékpárról nem találtam dokumentumokat. Egyébként annak az 1000db-os rendelésnek volt a része, melyeket 1944 elejétől szállítottak a németek a müncheni gyárukból. Minden bizonnyal 1944 április harmadik hetében került be az említet motor, mert a számsor alapján a "testvérei" '44 április 30-án jöttek 4 német vagonnal (az említett szállítmánynak kiosztott magyar rendszámok számsorában van 3 hézag, melyből az első még 13-án megjött, a másik kettő pedig nem szerepel a papírok közt).
A 6D számsort ezek a motorkerékpárok kapták (azaz kizárólag BMW R75-ösök) /nagy valószínűség szerint/. További szállításokban pl Steyr-Daimler-Puch 250 motorok 3D, 5D és 7D kódokkal szerepelnek, így könnyen lehet, hogy a betűk egy-egy "súlycsoportot" jelöltek. (import személyautók -pl Fordok Dániából-, teherautók A és B kódokkal lettek '43-'44-ben állományba véve.)
Ezek a motorok (és sok esetben a személyautók, Kübelwagenek, teherautók) abroncsok és ponyvák nélkül, de minden más felszereléssel kiegészítve (a kiegészítők gyári ládákba) érkeztek, egyenesen a központi átvevőtelepre, azaz a mátyásföldi Zách utcába. Itt lettek átvétel után a Cordatic által gyártot abroncsokkal ellátva (majd műszaki átvét), aztán üzemanyaggal feltöltve és a megfelelő alakulathoz kiutalva. (utóbbiról nyilatkozni nem tudok)

Forrás: Hadtörténelmi Levéltár, Hadianyaggyártás Hadbiztossága.
I.
Rändajad.

kedvenc jelenetem 2:31 és 2:39 között:
http://www.youtube.com/watch?v=twlEpZSMC-w

Emerick
Posts: 496
Joined: 2009.12.13. 09:37

Re:Rendszámok-jelzések

Post by Emerick »

Szia Ad!

Az első eresztésből (260db) pontosan nem tudom, mennyi ment ki, de azokból (több, mint 100-ról van szó, de nem az összesről) döntő többségük vissza is jött. Bejáratósként kerültek a hadműveleti területre. És a lényeg. Az ominózus motorkerékpárok rendszámai, melyek elsőként érkeztek: 3D-000-tól 3D-259-ig terjedt. ;) :D Mind az első páncélos hadosztályhoz került. Sebesültszállítónak elvileg a hazaérkezés után kezdték rendeltetés szerint használni, addig ad-hoc jelleggel üzemeltek úgy. (akkor is azért, mert nem volt elég mentőautó kéznél, ugyanis a rendelések még nem lettek leszállítva...)

Kielégítő? :)

I.
Rändajad.

kedvenc jelenetem 2:31 és 2:39 között:
http://www.youtube.com/watch?v=twlEpZSMC-w

Elnar
Posts: 575
Joined: 2011.03.17. 05:12

Re:Rendszámok-jelzések

Post by Elnar »

Béláim az Úrban link wrote: Hamár mentős BMW R-75-ről beszéltetek. Van róla valakinek képe vagy rajza?
1942-es katonanaptár, ha jól emlékszem a Roncskutatásról.
Image

1942 októberi híradó:
Image

A 6D-875 rendszám jó eséllyel téves, csak sejteni lehet. Emerick remélem szól, ha orbitális hülyeség :)

Mindkettőn a 30. harckocsiezred jelzése látható (az elsőn a vöröskereszt fölött elég eldugva)
Last edited by Black Army on 2012.01.07. 23:01, edited 1 time in total.

Emerick
Posts: 496
Joined: 2009.12.13. 09:37

Re:Rendszámok-jelzések

Post by Emerick »

Stét!

Hát ha valaki 6D-s rendszámot vél felfdezni egy 1942-es felvételen, annak gratulálok, mert időutazó motorkerékpárt talált! ;)

I.
Rändajad.

kedvenc jelenetem 2:31 és 2:39 között:
http://www.youtube.com/watch?v=twlEpZSMC-w

Post Reply

Return to “Háttér - A Magyar Királyi Honvédség a második világháborúban”