Spitfire Mk.IXc (Eduard) 1/48

Építés alatt álló makettek fóruma
Avatar
Mountainjudge
Hozzászólások: 276
Csatlakozott: 2012.01.26. 10:22
Tartózkodási hely: Szendehely

Spitfire Mk.IXc (Eduard) 1/48

Hozzászólás Szerző: Mountainjudge »

A másik fórumon Büte Miki barátommal elkezdtünk egy mini GB-t ketten ebben a témában. Ő simán csak dobozból épít én vettem az alapkészlethez egy féklap szettet.

Először a féklapok helyeinek kivágásához volt kedvem. :)
A műanyag.
Kép

A rézmaratásban van egy sablon. Felragasztottam maszkoló papírral. A hosszú szakaszoknál a segítségemre volt.
Kép

A kivágás kész. A kis féklap kivágásakor már levettem a sablont mert útban volt. Látszik, hogy a vágás finomításakor véletlenűl levágtam a csűrő melletti kis bütyköt. Sebaj kis sztirol darabbal pótoltam. :)
Kép

A másik oldali féklapnál egy kis tutoriallal folytatom, hogy ha valaki még nem mert belevágni ilyen átalakításba (ami ugye az eredeti műanyag alkatrészek bizonyos részeinek az eltávolításával kezdődik) hátha ettől megjön a kedve.
Pár alapszabály.
- 1. Mindig új éles pengét használjunk, akár közben is cseréljünk pengét vagy törjük le a kicsit kevésbé élest.
- 2. Ha lehet mindig kis erőkkel dolgozzunk. Ha erősen nyomjuk a szerszámot könnyen kontrollálhatatlanul elugrik, evvel megsértve a munkadarabot vagy a kezünket.
- 3. Ha lehet mindig egy kicsit a kivágandó darab felé hasson a tevékenységünk iránya. Ha a kivágandó darabnak is meg kell maradni a lehető legjobb állapotban akkor ez a szabály érvénytelen.
- 4. Amikor faragunk akkor mindig csak kis fogásokat vegyünk. Ha nagyobb darabot akarunk levágni akkor nagyobb erőt kell alkalmaznunk és ez ellentmond a kifaragás második törvényének. :)

Most így ennyi jutott az eszembe.
Kezdjük.
A szárny ezen oldalán nem használtam a sablont, hogy egy viszonylag általános de kicsit nehezített helyzetet mutassak be. Az eduard sablon jelentősége csak annyi volt, hogy a hosszabb féklapnál lehetett kicsit virgoncabban dolgozni mert vezette a szerszámot meg a kis kiálló bütyköket védte. A kis féklap kivágásánál már nem volt használható mert nem fért tőle oda a szerszám.

Jelen esetünkben a fent említett kiálló bütykök megóvása nehezíti a munkát.

A szerszámok amiket használtam. Végül is a kézi furót és a tűt nem használtam  és egy vastagabb fúrószárra volt szükség.
Kép

Első lépésként lapfűrésszel bevágtam a bütykökkel párhuzamosan megkezdve evvel a bütykök tehermentesítésének műveletét.
Kép

Aztán mivel az anyagvastagság vékony volt ezért pengével eltudtam végezni a következő vágásokat.
Kép

Türelmes, kis erejű karcolgatással a két szerszámot váltogatva a féklap kisebbik felét kivágtam.
Kép

Folytattam a hosszabik darabbal. Amikor már lehetett elkezdtem a másik kezemmel billenteni a kivágandó darabot, evvel is segítve, hogy a szerszám ne szoruljon meg.
Kép

Kész a könnyebbik kivágás. Még a képen látható eszközöket használtam a végleges állapot kialakításához. A fogkefe hasznos eszköz a sorják takarításához. használjuk rendszeresen mert így tisztán dolgozunk másrészt látjuk mit csinálunk. ;)
Kép

A kis féklap kivágását a könnyebben hozzáférhető él kivágásával kezdtem. Sajnos nem tudtam végig vágni mert a fűrész tartója akadályozott ebben.
Kép

A kinszevedős élt is úgy ahogy bekarcoltam. Nagyon nem lehet hozzá férni és mindkét végén van bütyök. Látható, hogy itt már sajnos kétszer kiugrott a szerszám és ici picit megsértettem a felületet.
Kép

Ezután fúrtam két lyukat a féklapba evvel is nagyobb mennyiségű anyagot eltávolítva.
Kép

Tamiya szerszámmal elkezdtem kicsipkedni a féklapot.
Kép

Ezután már faragás, csiszolás következik. Látható, hogy milyen vékony darabok kivágásával haladok, nem próbálom meg egybe kivégni. (4. szabály)
Kép

Sajnos egy kicsit bemozdult a kép de az látszik rajta, hogyan haladok tovább.
Kép

Innentől kezdve, türelmesen mindig kicsiket vágva kialakítottam a végleges formát. pengével, tűreszelővel és néha csiszolópapírral dolgoztam.
A kész kivágások.
Kép

Remélem segíthet ez a kis leírás abban, hogy nálam mi a logikája és fogásai egy ilyen kivágásnak. :)
Avatar
Bubu
Hozzászólások: 678
Csatlakozott: 2009.11.04. 14:18

Re:Spitfire Mk.IXc (Eduard) 1/48

Hozzászólás Szerző: Bubu »

Szia Bence !
Remek kis tutorial!  :D Mondjuk én biztos ,hogy leirtottam volna  kis pöcköket (persze nem direkt  ;D ) és utólag pótoltam volna,a kis féklapot szépen megoldottad vagyis az egészet!
Köszönjük a bemutatót,tanulságos!  ;)

Üdv:Bubu
"Sok minden megbocsátható az ember életében, de a barátság elárulása soha!"
Mac
Hozzászólások: 1265
Csatlakozott: 2009.09.16. 18:57

Re:Spitfire Mk.IXc (Eduard) 1/48

Hozzászólás Szerző: Mac »

Nagyon remek kis leírás, köszi!
"Én nem mondam semmit. Hogy te almás Bozkovot értettél, arról én már nem tehetek."
A kávét le is lehet hozni! :)
Kép
KépKép
Roland (Bf-109)
Hozzászólások: 3990
Csatlakozott: 2010.03.14. 16:15

Re:Spitfire Mk.IXc (Eduard) 1/48

Hozzászólás Szerző: Roland (Bf-109) »

Szia!

Leengedett fékszárnyakkal szeretnéd megcsinálni?

Anno Muzzy írt arról, hogy a SPit a földön kiengedett fékszárnnyal nem nagyon lehetett, csak valami kipócikolós módszerrel. (talán Máltán voltak ilyen megoldások)
KépKép
VO101_Popeye
Hozzászólások: 440
Csatlakozott: 2012.08.25. 11:22
Kapcsolat:

Re:Spitfire Mk.IXc (Eduard) 1/48

Hozzászólás Szerző: VO101_Popeye »

Roland (Bf-109) link írta: Szia!

Leengedett fékszárnyakkal szeretnéd megcsinálni?

Anno Muzzy írt arról, hogy a SPit a földön kiengedett fékszárnnyal nem nagyon lehetett, csak valami kipócikolós módszerrel. (talán Máltán voltak ilyen megoldások)
Ha jól emlékszem az azért volt, mert nem fokozatosan állítható a Spit fékszárnya, csak leszálló/behúzott állapota van alapból. A pecket azért rakták oda, hogy lerövidítsék a felszállótávot az így létrehozott felszálló fokozattal.
Avatar
Mountainjudge
Hozzászólások: 276
Csatlakozott: 2012.01.26. 10:22
Tartózkodási hely: Szendehely

Re:Spitfire Mk.IXc (Eduard) 1/48

Hozzászólás Szerző: Mountainjudge »

:( :(   Ja de szomorú vagyok. Megnézegettem néhány képet én is de nem igen találtam parkolÓ gépet leengedett fékszárnyakkal. :(
Csak egyet találtam de benne ül a pilóta, szóval vagy indul vagy most érkezett. :) Amikor megnyitottam az oldalt kiderűlt, hogy egy elég szép RC gép volt.  :(
Szóval köszönöm az infót.

Nos mivel már nem tudom visszacsinálni a kivágást és a féklap szett sem olcsó, és van még nekem egy mk24 es is amihez szintén vettem féklapot, szóval sajna akkor átsorolódik a project a szép szifi kategóriába mert nem fogom kidobni a féklap maratásokat. Sajnálom ezt nagyon, hogy nem tájékozódtam előre.

Modjuk hozzá költhetem a mesét, hogy már elkezdődött a felszálláshoz való előkészületek, csekklista stb de a pilcsire közben rájött a szapora fosás a tojásporból készült reggeli miatt és beszaladt a budiba csapot papot úgy hagyva. :)

Bubu, egy pöcök nekem is ment a lecsóba. :)
HUJBI
Hozzászólások: 567
Csatlakozott: 2010.07.29. 11:09

Re:Spitfire Mk.IXc (Eduard) 1/48

Hozzászólás Szerző: HUJBI »

találtam egy ritka aknataposós képet.  ;D
"apa, valaki beleszórta a szemembe a homokozót."
VO101_Popeye
Hozzászólások: 440
Csatlakozott: 2012.08.25. 11:22
Kapcsolat:

Re:Spitfire Mk.IXc (Eduard) 1/48

Hozzászólás Szerző: VO101_Popeye »

Mountainjudge link írta: :( :(   Ja de szomorú vagyok. Megnézegettem néhány képet én is de nem igen találtam parkolÓ gépet leengedett fékszárnyakkal. :(
Csak egyet találtam de benne ül a pilóta, szóval vagy indul vagy most érkezett. :) Amikor megnyitottam az oldalt kiderűlt, hogy egy elég szép RC gép volt.  :(
Szóval köszönöm az infót.

Nos mivel már nem tudom visszacsinálni a kivágást és a féklap szett sem olcsó, és van még nekem egy mk24 es is amihez szintén vettem féklapot, szóval sajna akkor átsorolódik a project a szép szifi kategóriába mert nem fogom kidobni a féklap maratásokat. Sajnálom ezt nagyon, hogy nem tájékozódtam előre.

Modjuk hozzá költhetem a mesét, hogy már elkezdődött a felszálláshoz való előkészületek, csekklista stb de a pilcsire közben rájött a szapora fosás a tojásporból készült reggeli miatt és beszaladt a budiba csapot papot úgy hagyva. :)

Bubu, egy pöcök nekem is ment a lecsóba. :)
Esetleg leszállás és közvetlen leállítás után?
Avatar
Hickory
Hozzászólások: 1364
Csatlakozott: 2009.10.18. 19:31
Tartózkodási hely: Pestszentlőrinc, Gloriett

Re:Spitfire Mk.IXc (Eduard) 1/48

Hozzászólás Szerző: Hickory »

A Spiteknek a fékszárnymechanizusuk kétállású volt:lent és fent.Leengedve nagyon ritkán maradt,a többi típushoz képest a szárny alacsonyabb állása miatt a fékszárny is közel volt a talajhoz.Leszállás után azonnal felhúzták,még gurulás közben.
Gyakran hivatkoztak a fékszárnyakra a pilóták,mint "barn door"-ra,azaz csűrajtó,érzékeltetve "szélfogó" erejüket.A Spiten ezek az elemek nem felhajtóerőt termeltek,hanem valójában féklapok voltak!
Kivétel a Seafire volt,ahol felszállásnál egy faékkel fixen rögzítették,amely felszállás után a behúzásnál egyszerűen kiesett.
Az új szárnnyal rendelkező késői Griffon motoros Seafire-ek voltak csak képesek felszálláshoz cockpitból,ék nélküli fékszárnybeállításra.
Havril István
Muzzy
Hozzászólások: 429
Csatlakozott: 2009.10.01. 13:12

Re:Spitfire Mk.IXc (Eduard) 1/48

Hozzászólás Szerző: Muzzy »

A spitnek két állású féklapja volt, benti és kinti. Nem is igazából a felverődő kövekkel volt baj, hanem az, hogy kiengedve mintegy 90 fokban tért ki a féklap, gyakorlatilag ekkor elzárta az olaj és vízhűtő kimenő nyílását, és ha egy két percnél tovább maradt így, a kezdő pilóták sikeresen felforraltak egy motort. Ezért volt kiadva, ha a gurulás során nem húzta be azonnal, fizethetett a kantinban igen sok sört.
A máltai spitek esetében az történt, hogy anyahajókról indították a gépeket, és hogy lerövidítsék a felszállópályát, az okosok kitalálták a faékes megoldást, fékszárny ki, faék be, fékszárbny behúz, de az ékeknek köszönhetően már "felszálló" helyzetben. Felszállás után előszőr féklap ki, ék kiesik, féklap behúz. Egyszerű, mint a faék.
A késői (háború utáni spiteknél már 3 állású volt a féklap.
Aki nem hiszi, nézzen meg egy fényképet kiengedett fékszárnyú spitről (nem sokat talál)
Muzzy
Kép
Válasz küldése

Vissza: “Munkaasztal – Repülő”