Fairey Swordfish Mk 1. - Airfix 1:72 vizi és kerekes változat

Építés alatt álló makettek fóruma
remete
Posts: 1153
Joined: 2010.03.22. 11:41
Contact:

Fairey Swordfish Mk 1. - Airfix 1:72 vizi és kerekes változat

Post by remete »

Sziasztok! Kicsit gurulgatott a gyógyszer, és szerettem volna valami - nekem - új dologba belefogni, úgyhogy kicsit angolozom most. A lökést az adta, hogy születésnapomra a barátnőm meglepett egy Airfix vízi Swordfish-el amit korábban egy makettboltban nézegettem (és eldiskuráltam az eladóval mennyire brutál az új szerszámozással a készlet). Kicsit bedurcizott - már a lány - hogy "ez is csak a polcon végzi a dobozok között", úgyhogy bebizonyítom, hogy nem. Aztán közben annyira megtetszett a dolog, hogy megvettem a kerekeset is. Az felesleges volna szerintem, ha két külön topikot nyitnék nekik, bár fene tudja - igazából csak a vízi talp az eltérés köztük. Ja, igen és az egyikkel jobban állok, mint a másikkal  ;D ;D
Attachments
doboz1.jpg
A kézenfekvő út mindig alá van aknázva...

User avatar
Yso
Posts: 1346
Joined: 2012.09.22. 08:35
Location: Dabas

Re:Fairey Swordfish Mk 1. - Airfix 1:72 vizi és kerekes változat

Post by Yso »

Hajrá, lássuk. :D
Munkaasztalon: ICM C-45F 1/48, Academy SU-27 1/48, Italeri Tornado IDF 1/48, Italeri EF2000 1/48
Csatarepülők GB 2013, Trainer GB 2014, MIG-29 GB (2015?)

f2d
Posts: 1575
Joined: 2009.11.09. 03:49

Re:Fairey Swordfish Mk 1. - Airfix 1:72 vizi és kerekes változat

Post by f2d »

Még egy angol drótakadály, vagy mi. :D
Nagyon kíváncsi leszek erre a gépre, a hidroplán változat nagyon bejön.
A HS szerint a Gloster is nagyon jó lett, bár egy ideje valahogy én olyan marketing ízűnek érzem ezeket az hasonlítgatós dobozbontásokat, meg úgy az összest.
ImageImage

remete
Posts: 1153
Joined: 2010.03.22. 11:41
Contact:

Re:Fairey Swordfish Mk 1. - Airfix 1:72 vizi és kerekes változat

Post by remete »

Ha gondoljátok csinálok egy őszinte dobozbontásos dolgot. Építés közben azért más az optikája ezeknek a készleteknek, de azt elmondom azért előre, hogy messze az egyik legjobb 1:72-es cucc, ami megfordult a kezeim között, és higgyétek el, japánok is voltak azért köztük.

A hozsannázás a mérnöki munkának szól a többi fórumon főleg és tényleg nagyom impresszív és átgondolt, a Tamiya 1:48-asa miatt azonban én nem tudom eredetinek elkönyvelni. Nekem pld. mások az építési szokásaim és itt annyira vezetett a tervezés/építés, hogy nem térhetsz el tőle, de tényleg, kipróbáltam és nem lehet (azonnal minden méretezés ugrik - sokat szívtam emiatt). Ez azoknak jó, akik tapasztalatlanok a biplánokkal.

A készlet másik baja, hogy - ez a tervezés része kell legyen - a használt műanyag baromira puha. Ez fontos, mert az öntőkeretek és a felöntések szokatlanul nagyok (tényleg, ilyen brutális kereteket hatvanas évekbeli maketteken látni, mintha Angliában ingyé' lenne a műanyag), ha nem lenne puha és hajlós a műanyag, összetörnének az alkatrészek a leválasztásnál. Igy is azt a módszert kell követnem, hogy nagyobb darabokra szétvágom a kereteket majd az alkatrészektől távol elcsípem (közönséges fogóval nem lehet átérni), végül a felöntésnél éles X-Acto 5-ös pengével leválasztom az alkatrészt, a felöntést pedig reszelővel tisztázom. Mivel a gép több darabból áll, mint a Tamiya verzió, ez így ezzel egy nagyon munkaigényes makett, simán dobozból építve is. Nem panaszképpen mondom, csak előre veszem a negatívumokat. Még van egy-kettő azért.

A puha műanyag sajnos vetemedéseket is jelent és egy két helyen ez az illesztésbe is beleszól. Ehhez jön, hogy mivel láthatóan CAD-ben tervezték a cuccot és robot marhatta formát, minden illesztés alapból "0"-ás. Miért baj ez? A másológépes maketteknél (pld. régi matcboxok ilyenek, láttam fotókat a gyártásról) az ősformát összerkták először, aztán alkatrészenként a másológéppel általában 1:6-1:10 ilyesmi méretre kicsinyítve marták az öntőformát és az ősminta illesztési rései így szépen "lekicsinyedtek", de nem voltak "0"-sak, mint a full-automatizált módon gyártott formákból kikerülő maketteknél - azaz ha pld. festetted az illesztésbe ez nem szólt bele. Itt számítsunk erre is, mert annyira precíz az illesztés, hogy egy vastagabb festékréteg is gondot tud okozni, ha nem próbálgatunk. Ezek miatt az építésnél a Reagan-doktrina szerint ajánlok eljárni mindenkinek (nem,nem kell neutron bombát sorozatban gyártani, egy másik direktívára gondolok: "Bízz, de ellenőrizz!")

A többi kifogásom inkább ízlésbeli: a beltér annyira pontos és részletes, hogy felesleges feljavítóban gondolkodni, sőt a fenti CAD-es téma és nagyon kiszámolt illesztések miatt, aki ezt teszi szerintem feleslegesen sz...atja magát. Szépen festve a nagytesónak is bemutat ez a készlet. Ami viszont ehhez a színvonalhoz teljesen méltatlan az a matricás műszerfal. Ronda, felháborító, szégyenteljes. És látszik a kész maketten. Szerencsére egy cseh cég (nem az Edu) gyárt hozzá pici pénzért csak műszerfalat - egybe beruháztam és is. Ami még nem teszik, az a pilótaülés, valami érdekes módon kicsi, ha a valóságban is ez lett volna, a RAF csak kiéheztetett kínai pilóták segítségével tudta volna annak idején megmogyorózni a Bismarckot. És még az alakja is kicsit olyan izé. Végül a felületek: nem értem miért kell
ennyire nem definiáltan bánni a panelezéssel egy új szerszámnál: "talán nem szoktak hozzá és ezért még nekik kicsit furcsa?". Szóval lehetne mélyebb a panelezés, mert nem lesz egyszerű befuttatni majd - egy két helyen mélyebbre fogom karcolni, pld szárnyak teteje és a HP orrsegédszárnyak helye.

Na, ennyi a negatívos rész. És tényleg ennyi, mert minden más viszont szokatlanul baromi jó. Ami megdöbbentő az a részletesség és az átgondoltság: ilyet eddig 72-ben nem csináltak. Azt akartam írni, nem nagyon, de igazából ekkora részletességgel nem találkoztam még sehol. Az arányok és mértek is nagyon ott vannak, meg lehet nézni a múzeumi /röpképes gépekről készül fotókat, nem kell szégyenkeznie a készletnek. Nekem egydül a motor nem gyere be annyira, de még így is a legszebb fröccsöntött Bristol Pegasus, ami fröccsöntve 72-ben készült (az egyikbe egy műgyantát fogok rakni, just for fun - tök menő, hogy a Vector Pegasus-a belecuppan az Airfix motorburkolatba  - kicsit azért alakítgatni kell, de sebaj).

A vizigéppel már haladok, arról teszek fel képeket, közben készül a kerekes is - azzal ha lesz haladás jobban, szintén becsatlakozok képileg. Először törzsfelek belső vásznazását festettem baromi ronda színre - a Vallejo arcfestős sorozatából a Carmin Red és Black Red keveréke. Azt írta ne fújjam, de csak már után olvastam el  ;) megfelelő hígítással úgy látom bármi szórható.

A szín tényleg ilyen roppant izé... randa. A vásznazás eredeti színén így ütött át a külső impregnáló/alapozó színe (silver dope+valami korroziógátló alapozó együtt). Kicsit árnyékoltam ebben a szakaszban, aztán kitakartam a merevítőket és jöhetett a beltér "Pale Green"-je ezúttal Humbrol 78-al. Ja, igen, szokásomtól eltérően most kicsit visszatérek az enamelekhez, mert angol színekből ez van itthon és nem akartam erre külön költeni+a melegben is jobban működnek. Nem is emlékeztem már mennyire jó velük dolgozni csakhát büdösek és nehezebb a pisztolyt tisztítani.
Attachments
004 vászon árnyékolás.jpg
002vászon.jpg
A kézenfekvő út mindig alá van aknázva...

Sokolka
Posts: 4347
Joined: 2009.11.21. 01:20

Re:Fairey Swordfish Mk 1. - Airfix 1:72 vizi és kerekes változat

Post by Sokolka »

Végre egy újabb angolszky építés  :) !

Nagyon kíváncsi vagyok erre a készletre!

remete
Posts: 1153
Joined: 2010.03.22. 11:41
Contact:

Re:Fairey Swordfish Mk 1. - Airfix 1:72 vizi és kerekes változat

Post by remete »

A beltér nagyon részletes és elég bonyolult. Egyáltalán nem bolondbiztos, főleg igaz ez a padlólemez - csőmerevítések csatlakozására és a pilóta alatti padlólemezre. Bár a tervrajz gyakorlatilag mindent lépésenként taglal, az illesztések pozícióját nem adják meg. Ez hiba, mert még én s elbaxtam legalább egyszer, pedig elég sokat szárazpróbázok mindig egy-egy ragasztás előtt. Amúgy a pontosság elképesztő, a bonyolultsága miatt nem hittem el, hogy csak úgy minden össze megy a végén, de végül is de. A csöveket kívülről csak elöl festettem le, ahol az oldalablakok lesznek - ronda dolog a lustaság, tudom. 
Attachments
009 beltér szárazpróba.jpg
008 beltér szárazpróba.jpg
007 beltér.jpg
006 beltér.jpg
005 beltér.jpg
A kézenfekvő út mindig alá van aknázva...

User avatar
Yso
Posts: 1346
Joined: 2012.09.22. 08:35
Location: Dabas

Re:Fairey Swordfish Mk 1. - Airfix 1:72 vizi és kerekes változat

Post by Yso »

remete link wrote: A csöveket kívülről csak elöl festettem le, ahol az oldalablakok lesznek - ronda dolog a lustaság, tudom. 
Ejnye, öregszik a kolléga.  :D
Munkaasztalon: ICM C-45F 1/48, Academy SU-27 1/48, Italeri Tornado IDF 1/48, Italeri EF2000 1/48
Csatarepülők GB 2013, Trainer GB 2014, MIG-29 GB (2015?)

remete
Posts: 1153
Joined: 2010.03.22. 11:41
Contact:

Re:Fairey Swordfish Mk 1. - Airfix 1:72 vizi és kerekes változat

Post by remete »

Yso link wrote: Ejnye, öregszik a kolléga.  :D
Bizony, haladósra kell venni, mert még mellém temetik ezt a sok műanyagot! Össze is raktam a törzset gyorsan, készüljön ez a madár is. Úgy döntöttem, hogy a vízitalpas gép dobozból fog készülni, a kerekessel meg már csinálok ezt-azt. Apropó: nem tudja valaki, hogy a bombatartók az MK 1-en opcionálisak voltak, vagy nem? Úgy értem, hogy ha torpedó volt a gépen, akkor fel voltak-e szerelve? A fennmaradt gépeken minden esetre nem látom ezeket.
Attachments
w5856mjh3_TA0.jpg
Stringbag8.jpg
Stringbag5.jpg
Stringbag2.jpg
Stringbag15.jpg
2833230292_f78e3ac7ca_o.jpg
010 törzs összeállítás.jpg
A kézenfekvő út mindig alá van aknázva...

remete
Posts: 1153
Joined: 2010.03.22. 11:41
Contact:

Re:Fairey Swordfish Mk 1. - Airfix 1:72 vizi és kerekes változat

Post by remete »

A belső hang azt mondja, hogy rajta voltak a rakaszok a gépen, ha csak torpedót vitt, akkor is. A Warpaint Series 12 - amt azóta sikerült beszereznem, szintén ezt támasztja alá. Érdekes így dobozból és félig szkreccselve építeni, iszonyat a kontraszt. Szóval, lehet haladni, ha van kész alkatrész  ;D A törzs illesztésre panaszkodtak a neten páran. Tény, hogy jó bonyolult lett és elég érdekesen kell összehozni. Egy hangyányit nekem is tömítenem kellett, de semmi komoly. Kicsit vissza is karcoltam, mert amúgy panelnél találták ki az illesztést. Ez nem mindig a legkönnyebben kezelhető megoldás, én ezt tapasztaltam, hacsak nem nanotechnikás az illesztés (mint egyes jappán maketteknél ugye...).
Attachments
017 tözs illesztés.jpg
016 tözs illesztés.jpg
015 tözs illesztés.jpg
014 törzs összeállítás.jpg
013 törzs összeállítás.jpg
012 törzs összeállítás.jpg
A kézenfekvő út mindig alá van aknázva...

remete
Posts: 1153
Joined: 2010.03.22. 11:41
Contact:

Re:Fairey Swordfish Mk 1. - Airfix 1:72 vizi és kerekes változat

Post by remete »

:pilóta:
Attachments
021 farokfelületek csapolása.jpg
020 alsószárny furatok.jpg
019 tözs és farokrész és szárnyközépsablon.jpg
018 tözs és farokrész és szárnyközépsablon.jpg
A kézenfekvő út mindig alá van aknázva...

Post Reply

Return to “Munkaasztal – Repülő”