Fokker A.III, Eduard 1:48

ssanyi
Hozzászólások: 727
Csatlakozott: 2011.06.03. 23:31

Re: Fokker A.III, Eduard 1:48

Hozzászólás Szerző: ssanyi » 2017.06.22. 09:47

Üdv!

Tetszik a kis drótakadály, a szokásos precíz építés . . .AZTAAAQRVA TE KOSZOLTAD A GÉPET!!!! :D
Nagyon tetszik, tényleg életre kelti! :cool:

putzwarek
Hozzászólások: 93
Csatlakozott: 2010.10.27. 03:38

Re: Fokker A.III, Eduard 1:48

Hozzászólás Szerző: putzwarek » 2017.06.23. 05:52

joozsyka írta:Köszi Urak! Örülök, hogy megnéztétek! :)
A Monarchia valóban E.I-es és E.III-as gépeket használt, viszont én úgy olvastam a szakirodalomban (Repülőászok 1914-1918), meg még jó néhány helyen az interneten is, hogy a Légjárócsapatoknál mindkét típus az A.III típusjelzést kapta. Azt, hogy az "A" mit jelent pontosan, sajnos nem sikerült kiderítenem.
Szúrok be néhány linket:
http://www.afelhokkatonai.hu/index.php/ ... -es-szeria
https://www.eduard.com/store/out/media/8156.pdf
http://www.wingnutwings.com/ww/productd ... 3077&cat=3
Az A betű jelentése szerintem a http://www.afelhokkatonai.hu oldal alapján:
"Eredetileg csak két jelölés volt, az "A" és a "B". Az "A" jelöli az egyfedelűt, a "B" pedig a kétfedelűt.
A jelölési rendszert 1915 körül terjesztették ki, hogy megjelölhessék a fegyverzettel rendelkező és a fegyverzet nélküli típusokat.

Az alábbi betű jelöléseket alkalmazták:
A - Együléses, egyfedelű, fegyverzet nélküli megfigyelő vagy kiképző repülőgép
B - Kétüléses, kétfedelű, fegyverzet nélküli megfigyelő vagy kiképző repülőgép
C - Kétüléses, kétfedelű felfegyverzett felderítő repülőgép
CL -Kétüléses, kétfedelű, felfegyverzett vadászgép
CLS - Kétüléses, kétfedelű, felfegyverzett vadászgép
D - Együléses, kétfedelű, felfegyverzett felderítő vagy vadászgép; 1918-tól bármilyen együléses vadászgép
Dr - Együléses, háromfedelű, felfegyverzett felderítő vagy vadászgép "Dr" = Dreidecker (háromfedelű)
E - Együléses, egyfedelű, felfegyverzett felderítő vagy vadászgép ; "E" = Eindecker (egyfedelű)
F - Együléses, háromfedelű, felfegyverzett felderítő vagy vadászgép; rövid életű volt ez a megjelölés, ebből lett a "Dr"
G - Kétmotoros bombázó; "G" = Großflugzeug (nagy repülőgép)
GL - Kétmotoros könnyű bombázó
J - Kétüléses, felfegyverzett, páncélozott földi célpontokat támadó repülőgép; "J" = Infantrieflugzeug (gyalogsági repülőgép)
K - Többmotoros (kettő vagy több) bombázó; később a jelölést lecserélték "G"-re; "K" = Kampfflugzeug (csatarepülőgép)
N - Kétüléses, kétfedelű felfegyverzett felderítő éjszakai bevetésekhez; "N" = Nacht (éjszaka)
R - Többmotoros repülőgép (három vagy annál több), nagy hatótávú bombázó; "R" = Riesenflugzeug (hatalmas repülőgép)
Rs - Többmotoros repülőgép (három vagy annál több), nagy hatótávú vízirepülőgép; "Rs" = Riesenseeflugzeug (hatalmas repülő hajó)"

Sokolka
Hozzászólások: 4246
Csatlakozott: 2009.11.21. 01:20

Re: Fokker A.III, Eduard 1:48

Hozzászólás Szerző: Sokolka » 2017.06.23. 09:25

Hát..

A hivatkozott oldal több helyen bibis.

Alap, hogy a Bauart nem a "konstrukció típusa", hanem szabvány rend. Tehát a konstrukció típus az pl. ez kékkel : Albatros D.III Öeffag 153.XY M/N/S/D - a piros karakterek a tényleges Bauart/szabvány míg a zöld karakterek konkrétan a vizsgált példány sorozatszáma a gépészeti/hajtás jelölései.

Ez nem szőrszál hasogatás.
Véres kókler, aki egy magyar Albánál szakíróként nem tér kis a tényleges sorozat és a motor azonosítására, ugyanis ez a hivatalos forma, ami megmutatja a típust.
Egy példával:
A 153 és 253 gépek közül mind rendelkezett szárnymegerősítéssel, de a németeknek bér-gyártott darabokba német motor került, a miénkbe meg a Somfalvy féle Daimler, vagy a 180-as Austro-Daimler család.
Ha csak annyit ír valaki, hogy alba D.III Öeffag vagy jófej akar lenni és még jelzi azt is, hogy 53/153 vagy éppen 253 attól még nem tudjuk, hogy mi berreg benne.

A monarchia gyárai eltérően működtek mint a németek, azt írni, hogy a német rendszer szerinti jelölések átvételéről van szó megint csak kóklerség.
Itt minden gyáregységből teljesen vegyesen jött minden. A tényleges sorozatszámok nélkül lehetetlen egy monarchiás gépet pontosan beazonosítani.

Más.
Az a "J" jelölés a monarchia iratain tengerész hagyományok miatt J és nem "I". A tengerészet a római számírást használta típusjelöléshez, így az 'I' = 1 és általános a "J" alkalmazása az újlatin "I" karakter helyén. Ez az örökség a légügy esetében mindig jelen van.
Míg a germánoknál a betűjel-eltéréseket a nyomtatott antikvák és a gót letrák olvashatósága okozza (ezért kezdek el pl. állatnevek adni). Ezt is állandóan összemossák a szakkönyvekben, pedig durvák az eltérésék pl. éppen a tárgyalt együléses gépek funkciójeleinél.
Egy kisarkított, de jellemző példával:
a német 2.v.h-s papírokon néha olvasható JKAROL terméknév esetében a nyomtathatóság és érthetőség kedvéért lett J betű az I, és nem azért amiért a monarchia "gyalogsági" repülőknél (okosabb lett volna támogatóként fordítani a szerepkört...) "J" betű van az Infantrie "I" helyett. Oké, hogy a szász irodalmároknak kraut meg hun mindkettő, de attól még amit leírtak nem ugyan úgy olvasandó és értelmezendő.

Válasz küldése

Vissza: “1. vh.”