Latecoere 28 "Le Comte De La Vaulx" - saját építés, 1/72

remete
Hozzászólások: 1153
Csatlakozott: 2010.03.22. 11:41
Kapcsolat:

Latecoere 28 "Le Comte De La Vaulx" - saját építés, 1/72

Hozzászólás Szerző: remete » 2012.10.14. 06:05

A gép történetét a készületek közben már kiveséztem, azért némi emlékeztetőként: A típus a második a híres Latecoere gépek sorából. Perre-Georges Latecoere a postarepülés úttörőjeként alapította (és előrelátóan a jogokat is megvásárolta) 1919-ben a Lignes Aériennes Latecoere vállalatot és kezdetben főleg első VH-s maradék gépek átalakításával nyert repülőkkel (mint pl. a Breguet XIV) megindította a postarepülést Európában sőt Spanyolországon keresztül Csablanca - Marokkó irányába is. A vonalak egyre hosszabbra nyúltak és a jelentős - és akkoriban speciális - gépigényt úgy döntött, hogy saját vállakozáson keresztül látja el. Az első típus a Latecoere 26 volt (amivel vélhetően Exuperi repül a "Postarepülőben") amit a jelentőse4n továbbfejlesztett, finomított és jóval nagyobb Latecoere 28 követett kifejezetten az akkor már Aeropostale névre keresztelt vállalat Francia, francia-afrikai és dél-afrikai vonalainak igényei szerint építve. A körülbelül 50 megépült Late 28-as 1929-től állt szolgálatban a harmincas évek közepéig, Dél-Amerikában jóval tovább is.

A gép a maga korában nagyon áramvonalasnak és nagy teljesítményűnek számított, az itt is látható hidroplán változataival több - pontosan 9 - nemzetközi repülési rekordot is felállítottak különféle távokon és terhelésekkel. A vízi változat (H, mint Hydravion) kifejezetten abból a célból készült, hogy a Franciaország-Afrika-Dél-Amerika postaútvonalon szolgáljon és ennek részeként Jean Mermozt érte az a megtiszteltetés, hogy tesztje a gép óceánrepülő képességeit - és kidolgozza, hogyan legyen ez üzembiztos dolog. A vonal Tolouse-ból indult Saint-Louis Du Senegal érintésével Natalba (majd Rio De Janeiro-ba). A repülésre 1930 május 12-én és 13-án került sor, amikor is Mermoz és társai 29 órás repülés után sikeresen eljutottak Dél-Amerikába. A gépet Mermoz egy korábbi kalandja után tiszteletből "Comte De La Vaulx"-nak nevezte el (hogy miért, a sztori olvasható az "Éjszakai repülésben").

A rekordgép az úszótalpakon kívül a motorban különbözött a szériagépektől és nem volt rajta annyi ablak sem. Az eredeti 500 lóerős Renault, később Hispano-Suiza motort itt egy 650 lóerős Hispano 12Ybr (a La fregate-n YBrs) motorra cserélték és persze nagyobb üzemanyagtartályokat is kapott. A gép a visszaúton motorhiba miatt kényszerleszállt, szerencséjükre az ellátóhajó megtalálta őket, de amikor kötélre vették a vontatáshoz az erős hullámzásban végül elsüllyedt. A postát a rossz nyelvek szerint átvitték ahajóra előzőleg. A rekordgép replikáját aztán kiállították a párizsi repülési expón, de az már nem a De La Vaulx hercege volt.

Érdekessége a témának még, hogy amikor Natalba értek, nem készült értékelhető fénykép, ezért később az újságokban egy korábban Saint-Louis Du Senegal-ban készült fotó jelent meg, amiről az akkor még meglévő útitársakat gondosan leretusálták. Az eredeti kép azóta előkerült és persze nem hagytam volna ki a ziccert semmi pénzért sem  ;)
Csatolmányok
ebaj8.jpg
ebaj7.jpg
ebaj9.jpg
A3.jpg
I004.jpg
I002.jpg
I003.jpg
I001.jpg
late  28.JPG
com-vault.jpg
A kézenfekvő út mindig alá van aknázva...

Avatar
Fülöp Sándor
Hozzászólások: 2007
Csatlakozott: 2009.09.13. 20:33
Kapcsolat:

Re:Latecoere 28 "Le Comte De La Vaulx" - saját építés, 1/72

Hozzászólás Szerző: Fülöp Sándor » 2012.10.14. 06:31

Jó és érdekes sztori, ritka és igen szépen elkészített makett... Nagy gratula!!! :D
KépKépKép

remete
Hozzászólások: 1153
Csatlakozott: 2010.03.22. 11:41
Kapcsolat:

Re:Latecoere 28 "Le Comte De La Vaulx" - saját építés, 1/72

Hozzászólás Szerző: remete » 2012.10.14. 08:43

Köszönöm szépen! :)
A kézenfekvő út mindig alá van aknázva...


remete
Hozzászólások: 1153
Csatlakozott: 2010.03.22. 11:41
Kapcsolat:

Re:Latecoere 28 "Le Comte De La Vaulx" - saját építés, 1/72

Hozzászólás Szerző: remete » 2014.01.15. 06:11

Ma Csabáéktól megérkezett a cumó! Mit ne mondjak, gyönyörű! Tudom, hogy szegények szívtak vele eleget, de szerintem megérte. Elég nagy tapasztalatom van egzotikus, meg kisszériás műgyagya cuccokkal, de ez világszínvonalú! Büszke vagyok rá, hogy részt vehettem benne! Meg hogy van magyar makettipar ;) . Köszi SBS!

Amúgy éppen faragok valami érdekeset ;) - szerintem ütős lesz. Ez már a Late tapasztalatai alapján készül, sokkal egyszerűbb alkatrészbontással, mert az feltűnt, hogy sikerült közösen megalkotnunk az egyik legbonyolultabb műgyagya makettet, ami ebben a méretben piacon van :) .
A kézenfekvő út mindig alá van aknázva...

Sokolka
Hozzászólások: 4244
Csatlakozott: 2009.11.21. 01:20

Re:Latecoere 28 "Le Comte De La Vaulx" - saját építés, 1/72

Hozzászólás Szerző: Sokolka » 2014.01.15. 07:34

remete link írta: Amúgy éppen faragok valami érdekeset ;) - szerintem ütős lesz.
:D de Te mindig valami érdekeset faragsz! Igazán hinthetnél egy picit több információ-morzsácskát is!

Válasz küldése

Vissza: “"The Golden Age" - azaz híres vagy érdekes repülőgépek a két világégés között”