Messerschmitt Bf 109 E-3, Airfix 1:48 (nem német)

Post Reply
lkalmar
Posts: 83
Joined: 2014.08.15. 04:23

Messerschmitt Bf 109 E-3, Airfix 1:48 (nem német)

Post by lkalmar »

Kedves Fórumozók!

Először is bemutatkozom, hiszen első alkalommal írok a fórumra, bár már jó ideje követem írásaitokat és makettjeiteket. Kalmár Lajos vagyok és 37 évesen lelkes újrakezdőként makettezem, élvezem, hogy 20 évvel korábbi énemhez képest a lelkesedésem és érdeklődésem nem csökkent a makettezés iránt, de anyagilag azért többet tudok áldozni a hobbimnak. Már így felnőtt fejjel is túl vagyok néhány maketten, így éreztem magamban a bátorságot, hogy közétek jöjjek (mert azért én még csak ámulok bámulok azon amit csináltok) és álljam derekasan kritikáitokat, illetve fogadjam meg tanácsaitokat.

Alapvetően repülőket építek, 1:48-as méretarányban, kedvenceim a 2. világháborús gépek, de azért a szép sugárhajtásúakat sem vetem meg (a polcon pl. vár rám egy Tamiya F-16...).

A téma címében említett makett az Airfix BF 109 E-3-asa, melyet azért kaptam, mert még tavaly beléptem az Airfix klubba, és ezt küldték ajándékba. Bár a makett nem rossz első látásra, mindjárt részletezem is, de azért mégegyszer biztos nem lépnék be ezért. Amiért nagyon megfogott anno a makett, annyira, hogy a klubtagságot is bevállaltam, az az, hogy ezt az egyébként kedvenc gépemet nem német színekben lehet elkészíteni belőle. Persze azért olyan óriási különbségről nincsen szó, gyakorlatilag csak a festés és matricázás más.

Image

A két opció a következő:
- Egy E-3-as az Angol királyi légierő kötelékeiben (mindjárt részletezem, ez hogyan)
- Egy E-7-es japán felségjelzéssel, ez valójában egyike volt annak a néhány Emilnek, amit a németek a japánoknak küldtek kipróbálásra, hogy ha kell, akkor gyártanak nekik, de aztán  ők nem kérték, gondolom a zérót jobbnak találták

Én tehát úgy döntöttem, hogy az angol verziót építem, meglepő módon egész jól dokumentált a neten is a repülő története, csak két példa:
http://intotheswarm.blogspot.hu/2011/10 ... ite-1.html
http://kurfurst.org/Tactical_trials/109 ... organ.html

Szóval eredetileg a fehér 1-es Emilt Karl Hier repülte, aki a Franciaország elleni hadjáratban egy légicsatában (1939. nov. 22.) kissé elvesztette a tájékozodó képességét, és rossz repülőtéren (Strasbourg-Woerth) szállt le, ahol természetesen elfogták. Az esetnek köszönhetően a franciák egy teljesen jó állapotú gépet kaptak ajándékba, akik aztán átfestették és jól áttanulmányozták repülési tulajdonságait, motorját, fegyvereit. 1940 május 2-án aztán a franciák odaadták az angoloknak a repülőt, ahol ismételt festés, új felségjel és számozás került rá (AE 479). Az angolok aztán feketére tesztelték (78 repülés, 48 órányi) a repülőt, vizsgálták a repülési tulajdonságokat, természetesen a sajátjaikhoz hasonlítva. A gép aztán 42 áprilisában az USA-ba került, ahol 1 hónap múlva megtörték és kivonták a forgalomból.

Szándékaim szerint egy jól lelakott, koszos, kopott angol festésű gépet fogok készíteni az Emilből, a legtöbb dokumentált képen így néz ki (majd ezeket fel is teszem, ha már tudom, hogy hogyan kell beágyazni képet a szövegbe...).

A makett állítólag egész jól építhető, bár a részletekkel nem kényeztettek el, jópár helyen szándékozom saját erőből feljavítani, pilótafülkét, futóműveket, illetve ami nagyon hiányzik, hogy csak panelvonalak vannak, szegecsnyomok egyáltalán nem. Így ez lesz az első gépem, amin a kipróbálhatom a Tóth Zoltántól kapott szegecselőmet.

Természetesen a pilótafülkével kezdem, ahol az ülés és műszerfal máris problémás...
Kalmár Lajos
Padavan

lkalmar
Posts: 83
Joined: 2014.08.15. 04:23

Re: Messerschmitt Bf 109 E-3, Airfix 1:48 (nem német)

Post by lkalmar »

Szóval így néz ki egy átlagos Emil műszerfal:

Image

Így néz ki a dokumentációk szerint ennek az angol madárnak a belseje:

Image

Mellélem (remélem) a kit műszerfalát, ami kicsit elnagyolt (matrica nincsen hozzá), és amin a kép szerint be kell tennem két böszme műszert felülre, a bal felső műszer és a célzó helyére. A kép szerint a célzó készülék sincs benne tehát.
Attachments
inst_p_1.JPG
Kalmár Lajos
Padavan

lkalmar
Posts: 83
Joined: 2014.08.15. 04:23

Re: Messerschmitt Bf 109 E-3, Airfix 1:48 (nem német)

Post by lkalmar »

Így alakult a műszerfal, jöhet az ülés (ahol bele van öntve a biztonsági öv az ülésbe, de csak egy csíkként), úgyhogy azt kaparhatom ki belőle és az övet magam csinálom hozzá. A műszerfalon a két nem oda illő műszert egy régebbi makett maradék műanyagjából csináltam, arra 0,2-es óndrótot ragasztottam külső keretként, amit a csipeszem két szára között lapítottam rá. A mutatót vékony réz drótból raktam rá, találtam egy olyan forrást, ahonnan egészen vékony rézdrót nyerhető, a régi tönkrement számítógép winchestereket szétszedve, az olvasófej tekercsében egészen vékony drót van, nagyon jól használható. A szürke szín és fekete műszerek után némi szárazecsetelés és színes részletek festése történt meg. A műszerek üvegének imitálására egy új dolgot találtam ki, szép vastag jól fedő fényes lakk, egyenesen kedves feleségem pipere készletéből, átlátszó körömlakk. Nagyon sűrű, jól cseppenthető, nagyon szép felületet ad.
Attachments
20140917_215023.jpg
20140916_203328.jpg
20140915_210326.jpg
20140914_171726.jpg
Kalmár Lajos
Padavan

User avatar
Oddball
Posts: 774
Joined: 2010.03.02. 04:57
Location: Szentes

Re: Messerschmitt Bf 109 E-3, Airfix 1:48 (nem német)

Post by Oddball »

érdekes téma, figyelemmel kísérem
csak hajrá
Image Lányos apuka
Je Suis Oddball

Roland (Bf-109)
Posts: 3990
Joined: 2010.03.14. 04:15

Re: Messerschmitt Bf 109 E-3, Airfix 1:48 (nem német)

Post by Roland (Bf-109) »

Szia!

A műszerek kerete is fekete, nem szürke.

A lakkos műszerüveg jól bevált régi megoldás.  ;)
ImageImage

lkalmar
Posts: 83
Joined: 2014.08.15. 04:23

Re: Messerschmitt Bf 109 E-3, Airfix 1:48 (nem német)

Post by lkalmar »

Egy lélektani határon vagyok túl, sokáig gondolkodtam mi legyen az üléssel. Abban biztos voltam, hogy úgy nem hagyom, ahogy az öntőformán volt, ráöntött biztonsági öv imitáló csíkkal. Az övvel viszont sokáig nem tudtam mi legyen, kerestem fotómaratottat a Bolyai kupán, de éppen nem találtam, így inkább megcsináltam magam. Még különben sem dolgoztam soha fotómaratással, van bennem egy kis félelem az újtól  ???

Szóval végül levéstem az ülésről a nem odavaló dolgokat és tejfölös pohár tetőből, meg 0,3-as óndrótból csináltam egy övet, remélem nem fogjátok nagyon leszólni. A képeken láthatjátok az ülés és az öv elkészültének fázisait, illetve egy festés előtti próba összerakást. Ennél azért majd kevésbé kuszán fog állni, ha egyszer lerögzítem és nem lökdösik odébb egymást állandóan. Koszoltam is az övet kissé, hiszen leharcolt gép lesz.

Felmerült két kérdésem:
- festem lassan az ülést és kabinbelsőt, és mivel jó kopott gép lesz, ahogy az eredeti fotón is látszik rendesen kopott a festés. A kopás imitálását alumínium színnel (nekem revell 99) vagy acél színnel (revell 91) csináljam? Az alumínium talán kicsit túl feltünő, de az acél meg lehet, hogy nem is látszik.
- mennyire látszik az emil pedálja nyitott kabintetőnél, érdemes rá megcsinálnom a lábtartó szíjat? Pilóta nem lesz benne.

A műszerfal feketítését is megcsináltam Roland kolléga javaslatának megfelelően, és elővettem a rendes fényképezőgépem (Canon EOS Digital Rebel), hogy ne a telefonom képeivel szomorítsalak Titeket.
Attachments
CRW_6281.jpg
CRW_6275.jpg
CRW_6272.jpg
CRW_6277.jpg
CRW_6271.jpg
CRW_6269.jpg
CRW_6267.jpg
CRW_6268.jpg
Kalmár Lajos
Padavan

Roland (Bf-109)
Posts: 3990
Joined: 2010.03.14. 04:15

Re: Messerschmitt Bf 109 E-3, Airfix 1:48 (nem német)

Post by Roland (Bf-109) »

Szia!

A befektetett munka nagyon szép, de a heveder az üléshez viszonyítva erősen vastag lett.
Szorozd fel 48-cal és megkapod mennyi lenne eredetben ez a vastagság.
ImageImage

lkalmar
Posts: 83
Joined: 2014.08.15. 04:23

Re: Messerschmitt Bf 109 E-3, Airfix 1:48 (nem német)

Post by lkalmar »

Roland (Bf-109) link wrote: Szia!

A befektetett munka nagyon szép, de a heveder az üléshez viszonyítva erősen vastag lett.
Szorozd fel 48-cal és megkapod mennyi lenne eredetben ez a vastagság.
Bevallom vártam ezt a véleményt, én is láttam mikor már az ülésre raktam, hogy kicsit bumfordi, ugyhogy este újra csinálom vékonyabbal. A csatthoz használt 0,3-as drót jó lesz, vagy azzal is menjek le 0,2-esre?
Kalmár Lajos
Padavan

lkalmar
Posts: 83
Joined: 2014.08.15. 04:23

Re: Messerschmitt Bf 109 E-3, Airfix 1:48 (nem német)

Post by lkalmar »

A régi mellett készülőben az új, viszonyítás képpen meg egy fogpiszkáló. Végül 0,2-esből csinálom a csatot.
Attachments
CRW_6283.jpg
Kalmár Lajos
Padavan

Zoltan
Posts: 1484
Joined: 2009.09.25. 23:45

Re: Messerschmitt Bf 109 E-3, Airfix 1:48 (nem német)

Post by Zoltan »

Igy azért már más.
Üdv.: Sármány Zoltán

Image

Post Reply

Return to “Munkaasztal - Messzer 109”