Halifax és Lancaster

Egy központi tárhely, ahol egyes repülőgép típusra lebontva fel lehet tenni a műszaki, techniaki leirásokat, információkat, amelyek elősegítik a makettezők gyors eligazodását a típusuk között, illetve megelőzi, hogy a makettezők ugyanazt a tipushibát kövessék el.
Roland (Bf-109)
Hozzászólások: 3989
Csatlakozott: 2010.03.14. 04:15

Halifax és Lancaster

Hozzászólás Szerző: Roland (Bf-109) » 2013.11.17. 02:39

Üdv!

Érdeklődnék a hozzáértőktől, hogy a két fenti angol 4motoros bombázónál, a belső motoroknál miért jóval intenzívebb a kipufogó hatása.
Ezekkel a motorokkal többet "játszik" a pilóta?
Nem értek a repülés technikájához, különösen nem a 4 motorosok esetében.
KépKép

richard.kiss
Hozzászólások: 383
Csatlakozott: 2009.10.20. 23:40

Re:Halifax és Lancaster

Hozzászólás Szerző: richard.kiss » 2013.11.17. 02:58

egyszerű a válasz: a külső motorok gázait alul és felül is kivezetik, míg a belső motorokét csak felül.

de azért vigyázz, mert a kipufogó füstnyomok mindenféle variációban előfordulnak értve ez alatt az intenzitásukat és a színüket is, lásd alábbi 3 variációt:

Kép

Kép

Kép

Roland (Bf-109)
Hozzászólások: 3989
Csatlakozott: 2010.03.14. 04:15

Re:Halifax és Lancaster

Hozzászólás Szerző: Roland (Bf-109) » 2013.11.17. 03:47

Értem, köszi, valóban egyszerű a válasz.

Igen én is nézegetem ezeket az archív képeket és a Lancasternél eléggé retyós kinézetet ad a kipufogó korom sokszínűsége és intenzitása.
...és ez a világos tónus még elég mutatós is a "ződbarnán".
KépKép

MLaci
Hozzászólások: 110
Csatlakozott: 2012.04.20. 02:34

Re:Halifax és Lancaster

Hozzászólás Szerző: MLaci » 2013.11.17. 05:40

Szia Roli
Én ezt a világos tónusú kipufogó-nyomot szerencsére élőben láthattam a Lufthansa 2002-ben (és szerintem talán még ma is)  üzemképes és repülő Ju-52 gépének szárnyán. Szép, picit okkeres-sárgás, vagy inkább csak meleg-szürke (nem kékes-szürke!) kirakódás a felületen. Makettező-lelkemmel kicsit érdeklődtem az üzemeltető mérnök-szerelőnél (kiderült, ő is épített már egy-két makettet életében), és megerősítette addig csak feltevésként létező véleményemet: egy jó minőségű (értsd - precíz illesztésekkel legyártott) gyári új dugattyús motor, amelyet általában már csak takarékosságból is szegény keverékkel üzemeltetnek, kezdetben jóformán korommentes  kipufogógázt produkál, ami viszont szépen kifakítja majd lemarja a festéket a gép felületéről a kipufogók mögött. Az üzemórák - tehát a kopás növekedésével  -  viszont a felületen megjelenik a szürke, később az őzbarna kirakódás (lásd - motorgyertya színe!), majd idővel a fekete korom-csík, és nemsokára jöhet a motorcsere - ha van másik motor (azt mondta, nekik van raktáron nagyjavított, dehát háborúban nem mindig volt, attól még lehetett a géppel bevetést repülni - sőt - kellett is!). Többmotoros gépeknél meg azért vegyes a kipufogók mögötti felület színe, mert elméletileg ugye egyszerre cserélik a motorokat, de ha egyiken bejön valami komolyabb hiba vagy sérülés, ami nem javítható gyorsan és a gépen, akkor inkább motorcsere, és máris három öreg moci mellett egy nullaórás dübörög. Ha egy gép jó sok bevetést megér, akkor már valószínű, hogy nincs két egyforma üzemidejű és állapotú motor a szárnyakon, ennek megfelelőek a kipufogó-nyomok is.
Üdv MLaci

Roland (Bf-109)
Hozzászólások: 3989
Csatlakozott: 2010.03.14. 04:15

Re:Halifax és Lancaster

Hozzászólás Szerző: Roland (Bf-109) » 2013.11.17. 10:08

Köszönöm a részletes leírást, jól jön majd annak idején a színek beazonosításához!

Üdv Roli.
KépKép

Válasz küldése

Vissza: “Tudástár – Repülő”