MÁVAG Héja

XX
Hozzászólások: 194
Csatlakozott: 2012.01.17. 06:21
Tartózkodási hely: Tokorcs

Re:MÁVAG Héja

Hozzászólás Szerző: XX » 2014.01.04. 14:25

Helló!

Az utólagos kivágásról Kovács Béla írt a Haditeknika c. folyóiratban.
Ha jól emlékszem, a pótpáncélzat beszerelése miatt kellett ezt a kivágást eszközölni.
A kabin mögött volt a rádió és az akkumulátor, amihez eredetileg a pilóta ülés kiszerelésével lehetett hozzáférni.
A nehéz pótpáncélt már nem volt ilyen egyszerű mozgatni (már ha egyáltalán mobil volt),
ezért inkább egy szerelőnyílást vágtak a gép jobb oldalára, hogy hozzáférjenek a fent említett berendezésekhez.

  BB
A medve velünk van!

Elnar
Hozzászólások: 575
Csatlakozott: 2011.03.17. 05:12

Re:MÁVAG Héja

Hozzászólás Szerző: Elnar » 2014.01.05. 02:17

Köszönöm!

Oxigénrendszer ezen a részen lévő elemeiről tudsz-e bármit?
A nyílásfedél 95%, hogy Héja, a rögzítési pontok típusai is egyeznek a Héja M gerincen lévő kis ajtajával. /kép a roncskutatásról/
Csatolmányok
DSC06444.jpg

XX
Hozzászólások: 194
Csatlakozott: 2012.01.17. 06:21
Tartózkodási hely: Tokorcs

Re:MÁVAG Héja

Hozzászólás Szerző: XX » 2014.01.06. 10:05

Helló!

Sajnos az oxigén rendszerről nem tudok semmit.
Ha jobban megnézed a képet, látható, hogy az oxigén felirat egy fehér kör alakú mezőben van.
A német gépeken pl. fehér keretes sárga háromszög - benne az oktánszámmal - jelölte az üzemanyag tartály nyílását.
Ebből gondolom, hogy a fedél alatt lehetett az oxigén rendszer feltöltő nyílása/tartálya.
Amúgy a képeimet nézegetve egyre valószínűbb, hogy valóban egy Mávag Héjja fedélről van szó.
Mellékelek néhányat. Sajnos nem a legjobbak, de mindegyiken látható a lajstromszámok felett egy fehér folt,
ami - szerintem - elhelyezkedését tekintve megegyezik az általad felrakott fedélen lévő Oxigén jelzéssel.

  BB
Csatolmányok
Mávag Héja (V6+78).jpg
Mávag Héja (V5+05).jpg
Mávag Héja (02).jpg
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára XX 2014.01.06. 17:51-kor.
A medve velünk van!

Elnar
Hozzászólások: 575
Csatlakozott: 2011.03.17. 05:12

Re:MÁVAG Héja

Hozzászólás Szerző: Elnar » 2014.01.06. 22:17

Én csak ilyet leltem.
Ez alapján nincs oxigén felirat. Bár Horthy gépe Reggiane volt, nem Mávag. Elképzelhetőnek tartom, hogy a kis vöröskereszt mellé került fel a magyar gyártású gépeken - mivel az olaszokon a stencilezés is olasz volt /egyszer láttam valamelyik magyar gépen a géppuska mellett olvasható CANON... feliratot/
Csatolmányok
Vágólap03+.jpg
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Elnar 2014.01.06. 22:43-kor.

Avatar
andorka
Hozzászólások: 1145
Csatlakozott: 2009.09.27. 07:01
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

RE: MÁVAG Héja

Hozzászólás Szerző: andorka » 2015.08.10. 07:41

Sziasztok!
Mávag Héját építek (Legato, 1/72, szörnyű), és kérdéseim lennének.
-A belsőtér milyen színű lehetett? Hasonlatos az olasz gépekhez és zöld volt? Ha igen, akkor milyen? Vagy a német gépekhez hasonlatos szürkét (RLM 66) használhattak? Esetleg RLM02? A makett kicsi, tehát nem sok fog látszódni, de azért a színt jó lenne nagyjából eltalálni.
-A felső festésnél RLM71 + RLM81 (zöld alap + barna apró foltok) gondolkodom, ahogy olvastam Karcsi tanulmányát nem sokkal lőnék mellé ;)
-Alul mivel fessem le? Az olasz gépek szürkék voltak, a magyar gyárban mit találtak ki? Elővettek valami hasonló szürkét, vagy ismét a német álcaszínek közül vettek le a polcról? Ha ez utóbbi, akkor RLM76? Vagy a régi RLM65?

Avatar
andorka
Hozzászólások: 1145
Csatlakozott: 2009.09.27. 07:01
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

RE: MÁVAG Héja

Hozzászólás Szerző: andorka » 2015.08.13. 07:29

joozsyka írta:
andorka írta: Szia Andorka!Nem tartom valószínűnek,hogy 43'- ban  RLM 81 és 71 kombinációt használtak volna,ugyanis az RLM 81-et a németek  később kezdték használni,nembeszélve arról,hogy akkor a Győri gyártású Messereken miért nem használták.Viszont még 44' végén is jöttek különböző Héja alkatrészek a típushoz a Salói Köztársaságból.Nagy valószínűséggel a Krayer színeit használták,de lehettek még olasz színek is raktáron.
Köszi, Joozsyka!

A belső teret te milyenre festenéd? Zöldre? (Ha igen, milyenre?Valami Krayer -zöld, vagy olasz?)
Alul lehetett szürke a gép, mert maradt az olasz Héjákhoz adott javítófesték?

Podva
Hozzászólások: 626
Csatlakozott: 2009.11.27. 20:49

RE: MÁVAG Héja

Hozzászólás Szerző: Podva » 2015.08.16. 17:59

joozsyka írta:
andorka írta: Sziasztok!
Mávag Héját építek (Legato, 1/72, szörnyű), és kérdéseim lennének.
-A belsőtér milyen színű lehetett? Hasonlatos az olasz gépekhez és zöld volt? Ha igen, akkor milyen? Vagy a német gépekhez hasonlatos szürkét (RLM 66) használhattak? Esetleg RLM02? A makett kicsi, tehát nem sok fog látszódni, de azért a színt jó lenne nagyjából eltalálni.
-A felső festésnél RLM71 + RLM81 (zöld alap + barna apró foltok) gondolkodom, ahogy olvastam Karcsi tanulmányát nem sokkal lőnék mellé ;)
-Alul mivel fessem le? Az olasz gépek szürkék voltak, a magyar gyárban mit találtak ki? Elővettek valami hasonló szürkét, vagy ismét a német álcaszínek közül vettek le a polcról? Ha ez utóbbi, akkor RLM76? Vagy a régi RLM65?
Szia Andorka!
Nem tartom valószínűnek,hogy 43'- ban  RLM 81 és 71 kombinációt használtak volna,ugyanis az RLM 81-et a németek  később kezdték használni,nembeszélve arról,hogy akkor a Győri gyártású Messereken miért nem használták.Viszont még 44' végén is jöttek különböző Héja alkatrészek a típushoz a Salói Köztársaságból.Nagy valószínűséggel a Krayer színeit használták,de lehettek még olasz színek is raktáron.
Sziasztok 
-A győri messereket ne keverjük bele a képbe... A gépek jó részét a németeknek kellett átadnia az MWG-nek ezért nem lett volna ráció abban, hogy a gyártósoron lévő gépek egykét magyar, másikát német szabvány szerint festik...A Héja-M meg csak magyar felhasználásra készült. 
-Az a barna ellen nem érv, hogy a LW csak később rendszeresíti, ettől a festék korában már meg lehetett, el is adhattak belőle, csak valószínűleg nem RLM81 néven... Kell ennél jobb "teszt" a németek számára?
-Valaki korábban felrakta a MÁVAG-nak szállított repülőfestékeket zöld/barna volt, sárgát csak rendeltek, de nem sikerült szállítani...És úgy rémlik hogy világoskék is volt, Van színes fotó ami azt valószínűsíti hogy világoskék volt a gép alja, talán az a bugyikék, amit a ju-86-hoz alkalmaztak. Mindenesetre nehezen tudom elképzelni, hogy egy sorozatgyártáshoz egy kisebb számú szériához rendelt javítófestéket rendszeresítettek volna... 
Üdv Viktor

magoo
Hozzászólások: 260
Csatlakozott: 2009.11.17. 10:23

RE: MÁVAG Héja

Hozzászólás Szerző: magoo » 2015.08.23. 22:26

Andorka!
A MÁVAG Héja belseje az én lemezemen egyezik a külsővel. Én olyanra festeném belül is. A külső festésről referencia fotókat láttál, ha hiszel a szemednek, akkor olyanok voltak. Az alját én kékre festeném.

Joozsyka!
Ha elolvasod a tanulmányomat, akkor megtalálod benne, hogy milyen festékszíneket rendelhettünk hamarabb, mint ahogy a németek rendszeresítették.
Kérlek, hogy írd meg mikor kaptunk repülőgép festéket az olaszoktól.
Kérlek írd meg, hogy mikor gyártott a Krayer repülőfestéket, milyen jelzéssel.
Ha lehet a pontos forrásokat is tüntesd fel, mert az elmúlt 70 évben elég volt bemondani, hogy xy tudja. :-)

Kösz: magoo
Kép

Podva
Hozzászólások: 626
Csatlakozott: 2009.11.27. 20:49

RE: MÁVAG Héja

Hozzászólás Szerző: Podva » 2015.08.27. 10:36

joozsyka írta:
Podva írta:
joozsyka írta:
andorka írta: Sziasztok!
Mávag Héját építek (Legato, 1/72, szörnyű), és kérdéseim lennének.
-A belsőtér milyen színű lehetett? Hasonlatos az olasz gépekhez és zöld volt? Ha igen, akkor milyen? Vagy a német gépekhez hasonlatos szürkét (RLM 66) használhattak? Esetleg RLM02? A makett kicsi, tehát nem sok fog látszódni, de azért a színt jó lenne nagyjából eltalálni.
-A felső festésnél RLM71 + RLM81 (zöld alap + barna apró foltok) gondolkodom, ahogy olvastam Karcsi tanulmányát nem sokkal lőnék mellé ;)
-Alul mivel fessem le? Az olasz gépek szürkék voltak, a magyar gyárban mit találtak ki? Elővettek valami hasonló szürkét, vagy ismét a német álcaszínek közül vettek le a polcról? Ha ez utóbbi, akkor RLM76? Vagy a régi RLM65?
Szia Andorka!
Nem tartom valószínűnek,hogy 43'- ban  RLM 81 és 71 kombinációt használtak volna,ugyanis az RLM 81-et a németek  később kezdték használni,nembeszélve arról,hogy akkor a Győri gyártású Messereken miért nem használták.Viszont még 44' végén is jöttek különböző Héja alkatrészek a típushoz a Salói Köztársaságból.Nagy valószínűséggel a Krayer színeit használták,de lehettek még olasz színek is raktáron.
Sziasztok 
-A győri messereket ne keverjük bele a képbe... A gépek jó részét a németeknek kellett átadnia az MWG-nek ezért nem lett volna ráció abban, hogy a gyártósoron lévő gépek egykét magyar, másikát német szabvány szerint festik...A Héja-M meg csak magyar felhasználásra készült. 
-Az a barna ellen nem érv, hogy a LW csak később rendszeresíti, ettől a festék korában már meg lehetett, el is adhattak belőle, csak valószínűleg nem RLM81 néven... Kell ennél jobb "teszt" a németek számára?
-Valaki korábban felrakta a MÁVAG-nak szállított repülőfestékeket zöld/barna volt, sárgát csak rendeltek, de nem sikerült szállítani...És úgy rémlik hogy világoskék is volt, Van színes fotó ami azt valószínűsíti hogy világoskék volt a gép alja, talán az a bugyikék, amit a ju-86-hoz alkalmaztak. Mindenesetre nehezen tudom elképzelni, hogy egy sorozatgyártáshoz egy kisebb számú szériához rendelt javítófestéket rendszeresítettek volna... 
Üdv Viktor

Szia Viktor!
Ezt eddig nem tudtam,hogy a messer program keretén belül külön volt magyar és német szabvány is.Eddig azt hittem,hogy csak a német (RLM) szabvány szerint készültek a gépek.Köszönöm,hogy felnyitottad a szemem.
Az is újdonság számomra,hogy a németek a megbízhatatlan magyarokkal teszteltették esetleg a festékeiket.Tényleg nem kell ennél jobb teszt!
Hiába na,jó pap is holtig tanul! :D
én sem írtam, hogy lett volna két szabvány próbáld újból értelmezni amit írtam. Köszönöm 

Podva
Hozzászólások: 626
Csatlakozott: 2009.11.27. 20:49

RE: MÁVAG Héja

Hozzászólás Szerző: Podva » 2015.08.27. 16:53

joozsyka írta:
Podva írta:
joozsyka írta:
Podva írta:
joozsyka írta: Szia Andorka!
Nem tartom valószínűnek,hogy 43'- ban  RLM 81 és 71 kombinációt használtak volna,ugyanis az RLM 81-et a németek  később kezdték használni,nembeszélve arról,hogy akkor a Győri gyártású Messereken miért nem használták.Viszont még 44' végén is jöttek különböző Héja alkatrészek a típushoz a Salói Köztársaságból.Nagy valószínűséggel a Krayer színeit használták,de lehettek még olasz színek is raktáron.
Sziasztok 
-A győri messereket ne keverjük bele a képbe... A gépek jó részét a németeknek kellett átadnia az MWG-nek ezért nem lett volna ráció abban, hogy a gyártósoron lévő gépek egykét magyar, másikát német szabvány szerint festik...A Héja-M meg csak magyar felhasználásra készült. 
-Az a barna ellen nem érv, hogy a LW csak később rendszeresíti, ettől a festék korában már meg lehetett, el is adhattak belőle, csak valószínűleg nem RLM81 néven... Kell ennél jobb "teszt" a németek számára?
-Valaki korábban felrakta a MÁVAG-nak szállított repülőfestékeket zöld/barna volt, sárgát csak rendeltek, de nem sikerült szállítani...És úgy rémlik hogy világoskék is volt, Van színes fotó ami azt valószínűsíti hogy világoskék volt a gép alja, talán az a bugyikék, amit a ju-86-hoz alkalmaztak. Mindenesetre nehezen tudom elképzelni, hogy egy sorozatgyártáshoz egy kisebb számú szériához rendelt javítófestéket rendszeresítettek volna... 
Üdv Viktor

Szia Viktor!
Ezt eddig nem tudtam,hogy a messer program keretén belül külön volt magyar és német szabvány is.Eddig azt hittem,hogy csak a német (RLM) szabvány szerint készültek a gépek.Köszönöm,hogy felnyitottad a szemem.
Az is újdonság számomra,hogy a németek a megbízhatatlan magyarokkal teszteltették esetleg a festékeiket.Tényleg nem kell ennél jobb teszt!
Hiába na,jó pap is holtig tanul! :D
én sem írtam, hogy lett volna két szabvány próbáld újból értelmezni amit írtam. Köszönöm 

Akkor azt hogy kell értelmeznem ,,a gyártósoron lévő gépek egyikét(helyesen) magyar,másikát német szabvány szerint festik" ?
Köszönöm. :huh:


..." ezért nem lett volna ráció(józan ész a dolgok helyes megítélése), hogy a gyártósoron lévő gépek egykét magyar(t.i:Héjaval megegyező módon), másikát német (t.i RLM) szabvány szerint festik...

Válasz küldése

Vissza: “MKHL (Magyar Honvéd Királyi Légierő)”