II. világháborús ászok és experték

csak off komolytalan makettezőknek :)
MLaci
Hozzászólások: 109
Csatlakozott: 2012.04.20. 02:34

RE: II. világháborús ászok és experték

Hozzászólás Szerző: MLaci » 2015.04.09. 00:30

milesChristi írta: A finnek kaptak még a Caudronokból is, ha jól tévedek. A Morane-okat hívták "Mörko"-nak.

A bolgárok Csehország felügyelet alá helyezése után(prrotektoráttus) amikor a németek a  légierő nagy részét kiárusították, az ottani állományból is szereztek repülőket százas nagyságrendben. Állítólag az egyik ilyen szerzemény, egy Letov S.328-as például még orosz tengeralattjárót is elsüllyesztett.
Nem minden Morane-406-ost hívtak a finnek Mörko-Morane-nak, hanem csak azokat a példányokat, amiket zsákmányolt orosz gépek motorjával (Klimov VK-105P), és német 20 mm-es  gépágyúval szereltek fel. Az orosz motor több mint 200 LE-vel erősebb volt, mint az eredeti francia.

milesChristi
Hozzászólások: 480
Csatlakozott: 2012.09.07. 05:10

RE: II. világháborús ászok és experték

Hozzászólás Szerző: milesChristi » 2015.04.09. 08:16

Igaz, Laci, most már nekem is rémlik.

Oldball, időközben utánanéztem a bolgár Dewoiteneknek. Találtam egy cikket, miszerint a D.520-asokat Bulgária 1943-ban vásárolta, mégpedig a Vichy köztársaságtól és nem a németektől. Igaz, az üzlet lebonyolításhoz német beleegyezés szükségeltetett. A 96 repülőt vegyes kötelékben német és francia pilóták repülték át, s hogy a bolgárokhoz csak 89 gép érkezett meg, annak állítólag az volt az oka, hogy pár francia pilóta inkább leszállt a semleges Svájcban.

A gépek HispanoSuiza motorral készültek, mint a Csehszlovák örökség AVIA B.135-ösök. (igaz, azok nagy részét is Bulgáriában szerelték össze, ráadásul az összevissza két darab 7,9mm-es géppuska nem jelentett valami nagy tűzerőt. Nem csoda, hogy a D.520-asok megérkezéséig az öregecske AVIA B.534-esek első vonalbeli vadászoknak számítottak, és többek között Szófiát is ezekkel, vagy ezekkel is védték.)

A háború alatt  Dewoitenekkel repülő pilótáknak 9 légi-győzelmet igazoltak. Egy B-24, öt B-17, három P-38
"Non nobis, non nobis, Domine! Sed nomini Tuo da gloriam!"

Avatar
Oddball
Hozzászólások: 761
Csatlakozott: 2010.03.02. 04:57
Tartózkodási hely: Szentes

RE: II. világháborús ászok és experték

Hozzászólás Szerző: Oddball » 2015.04.09. 18:18

Köszi, nagyon érdekes, akárcsak MLaci által írottak is.
Kép Lányos apuka
Je Suis Oddball

ssanyi
Hozzászólások: 725
Csatlakozott: 2011.06.03. 23:31

RE: II. világháborús ászok és experték

Hozzászólás Szerző: ssanyi » 2015.05.24. 22:23

Üdv!

1944 május 11.-én öt Lightninggal és néhány Mustanngal szemben 20 perces légi harcban életét vesztette Walter Oesau a JG 1 parancsnoka.
Mellékelt linken egy török oldalon megtekinthető a fotógéppuska felvétel egy részlete a végzetes találatokról és egy fotó (szintén egy fotógéppuska filmből) ahol már a sérült géppel próbál leszállóhelyet keresni "Gulle".
Gépét az amerikai James Leslie Doyle lőtte le a 428.FG egységétől, valószínűleg.

http://uberjager.blogspot.com.au/2014/0 ... gndan.html
Sisák Sándor
makettező kisinas és banán importőr
Kép

Avatar
Uly
Hozzászólások: 553
Csatlakozott: 2009.09.21. 21:26
Tartózkodási hely: Körmend

RE: II. világháborús ászok és experték

Hozzászólás Szerző: Uly » 2015.05.24. 22:58

ssanyi írta: Üdv!

1944 május 11.-én öt Lightninggal és néhány Mustanngal szemben 20 perces légi harcban életét vesztette Walter Oesau a JG 1 parancsnoka.
Mellékelt linken egy török oldalon megtekinthető a fotógéppuska felvétel egy részlete a végzetes találatokról és egy fotó (szintén egy fotógéppuska filmből) ahol már a sérült géppel próbál leszállóhelyet keresni "Gulle".
Gépét az amerikai James Leslie Doyle lőtte le a 428.FG egységétől, valószínűleg.

http://uberjager.blogspot.com.au/2014/0 ... gndan.html
Köszi, hogy ezt megosztottad! Nagyon érdekes a honlap.
Uly

milesChristi
Hozzászólások: 480
Csatlakozott: 2012.09.07. 05:10

Re: II. világháborús ászok és experték

Hozzászólás Szerző: milesChristi » 2015.12.26. 10:02

Volt szó a bolgárokról, meg a repülőgép beszerzéseikről, meg arról, hogy a duplafedelű AVIA B.534-eseket Szófia védelmére rendelték. Az augusztusi EDUARD info http://www.eduard.com/info-eduard/?utm_ ... oEduard-EN többek közt egy humoros rajzot tartalmaz, ahol egy rakétahajtóműves AVIA-val próbálja Bobek utolérni a B-24 -eseket. Az AVIA oldalán bolgár felségjel van.

A szatirikus, és cseh szemszögből önironikus rajzzal a művész a duplafedelűek egyetlen bulgáriai éles elfogó vadász feladatkörben végrehajtott bevetésének történetére utalt. Több forrás többféleképpen írja le a történteket, de a kerettörténet azért nagyjából mindenütt megegyezik:
1944 augusztus elsején az észak afrikai Bengházi környékéről a 9. AF 164 Liberátort küldött Ploesti olajmezői fölé, egy kis tájrendezési céllal. Akció neve: Tidal Wave. A 3200 km-s bevetés során a B-24 -esek természetesen érintették Bulgária légterét is. A bolgár légierő riasztotta a várható útvonal mellett elterülő repülőterek készenlétben álló vadászait. Köztük AVIA B.534-eseket is. Vrazsdebna repülőteréről 6, Bozsuriste repülőteréről pedig 4 darab. A riasztás állítólag késve érkezett, ezért nem találkoztak a bombázókkal. Visszaútjukon próbálták hát elkapni őket. Délután háromkor indult az elfogásukra immár 11 AVIA. (és 4 Bf-109 G2) A harcok leírásában van némi eltérés, de ami biztosnak látszik, hogy mind a 11 vadász harcérintkezésbe került a szemből érkező Liberátorokkal. Egyszer rácsaptak a boxra, átrepültek közöttük, és lőttek minden géppuskájukkal, (4x7,9mm) de - bár tiszta találatokat értek el - nem sok kárt tudtak a bombázókban okozni. Második rárepülésre már nem volt mód. Az üres bombázók sebességfölénye nem tette lehetővé, hogy a duplafedelűek utolérjék őket.
Másutt azt olvastam, hogy eleve nem a zárt boxokat támadták meg, hanem a lemaradók közül támadtak meg egy csoportot, de azok egyszerűen feljebb emelkedtek, és az öregecske B.534-esek nem tudták őket követni. Akárhogy is történt, lelövést nem értek el, és a rácsapást nem tudták megismételni.

Ezután ezeket a repülőket kivonták az első vonalból és csatarepülő feladatokra osztották be őket. Néhány y partizánvadász feladatokat teljesített, egyet le is lőttek közülük az annektált Jugoszláv területek felett. Az aznapi bolgár bevetések krónikájához azonban az is hozzátartozik, hogy a délután riasztott 4 gépes Bf-109-es raj Ferdinand városa közelében egy 18 gépes csoportot megtámadott, s a kialakuló légi harcban 4 Liberátort lelőtt.
Csatolmányok
Kép.jpg
Kép.jpg (150.67 KiB) Megtekintve 1673 alkalommal

Avatar
Oddball
Hozzászólások: 761
Csatlakozott: 2010.03.02. 04:57
Tartózkodási hely: Szentes

Re: II. világháborús ászok és experték

Hozzászólás Szerző: Oddball » 2015.12.26. 10:09

Köszi. Érdekes történet.

Avatar
Vadász
Hozzászólások: 4371
Csatlakozott: 2009.09.09. 07:47
Kapcsolat:

Re: II. világháborús ászok és experték

Hozzászólás Szerző: Vadász » 2015.12.26. 19:37

Köszi, mindig érdekesek ezek a ks történelmi háttér anyagok.

Avatar
Uly
Hozzászólások: 553
Csatlakozott: 2009.09.21. 21:26
Tartózkodási hely: Körmend

Re: II. világháborús ászok és experték

Hozzászólás Szerző: Uly » 2015.12.27. 16:08

Mivel eddig nem kaptam választ ezért ide is beírom, hátha ezt többen nézitek!

Sziasztok!

Kevés infom van Aftika csillagának Hans-Joachim Marseille E típusú repült gépeiről. Szinte csak az F típusokról vannak képek információk.
Kérdésem az volna, hogy repült-e és milyen E típusokat(4,3,7), hol s mikor?
Ha valaki tud kérem osszon meg képeket, illusztrációkat, internetes elérhetőségeket az általa repült Emil típusokról.

Előre is köszönöm szépen a segítséget!

Uly

milesChristi
Hozzászólások: 480
Csatlakozott: 2012.09.07. 05:10

Re: II. világháborús ászok és experték

Hozzászólás Szerző: milesChristi » 2015.12.30. 08:40

Uly írta:Mivel eddig nem kaptam választ ezért ide is beírom, hátha ezt többen nézitek!

Sziasztok!

Kevés infom van Aftika csillagának Hans-Joachim Marseille E típusú repült gépeiről. Szinte csak az F típusokról vannak képek információk.
Kérdésem az volna, hogy repült-e és milyen E típusokat(4,3,7), hol s mikor?
Ha valaki tud kérem osszon meg képeket, illusztrációkat, internetes elérhetőségeket az általa repült Emil típusokról.

Előre is köszönöm szépen a segítséget!

Uly
Ezt talátam neked. Tudod, Gugli a barátod. :)

Kicsit szórakoztam a képpel, ilyen lett a végeredmény. A képaláírás szerint E7. Bár szerintem kicsit sok a sztoriban a hetes azám. Ugyanis állítólag a hetedik légigyőzelmet követően szállt hasra, és láthatóan a gép száma is hetes. (meg a hét szűk esztendő, meg a hétfejű sárkány. meg a hét törpe, ....) Az első motorburkolat szinte biztosan sárga, csakúgy, mint az oldalkormány. A kép, ha minden igaz, 1940 szept. 28-án készült, motorhiba után szállt hasra Théwille közelében. Hja, és a werk szám 4091

Van egy régi Plastic Kits Revue cikksorozat, majd átnézem, csak kedvem nincs rá, hogy felmenjek miatta a padlásra. Talán majd jövőre :P
Csatolmányok
sárga7.jpg
sárga7.jpg (185.25 KiB) Megtekintve 1617 alkalommal
Bundesarchiv_Bild_101I-344-0741-30,_Frankreich,_notgelandete_Me_109.jpg
Bundesarchiv_Bild_101I-344-0741-30,_Frankreich,_notgelandete_Me_109.jpg (245.88 KiB) Megtekintve 1617 alkalommal

Válasz küldése

Vissza: “Dühöngő”